Nyári egyetem Spanyolországban? Így tanulnak nyáron a tanárok
Amíg nyáron a diákok pihennek, addig a tanáraik visszaülnek az iskolapadba – csak éppen Ávilában, Segoviában vagy Santanderben. A spanyol Oktatási, Szakmai Képzési és Sportminisztérium minden nyáron ösztöndíjas továbbképzéseket hirdet a Magyarországon tanító spanyoltanároknak, ahol egy hétre Spanyolország az „egyetlen tantárgy”.
A 2025-ös nyári program négy kurzust kínált a magyarországi jelentkezőknek: kettőt Ávilában és Segoviában, kettőt pedig Santanderben, a Menéndez Pelayo Nemzetközi Egyetemen. Mindegyik 30 órás, jelenléti képzés, kifejezetten ELE-tanároknak (spanyol mint idegen nyelv) vagy más tantárgyakat spanyolul oktató pedagógusoknak. Az ösztöndíj a képzés tandíját, szállást és ellátást is fedezi; a résztvevők a hét végén a spanyol minisztérium és a UNED vagy a UIMP közös diplomáját kapják, ha a program legalább 90%-án részt vettek.
Kik jelentkezhetnek a nyári egyetemre?
A „Programa de formación del profesorado extranjero de español que ejerce en el exterior” névre hallgató kezdeményezés célja, hogy azok a tanárok, akik Magyarországon tanítanak spanyolt (vagy más tantárgyat spanyolul), a legfrissebb módszertani trendekhez, digitális eszközökhöz és kulturális tartalmakhoz közvetlenül, spanyolországi környezetben férjenek hozzá. A kiválasztás szempontjai között szerepel a tanári tapasztalat, a kéttannyelvű programhoz vagy a spanyol nyelvű oktatáshoz való kötődés, és az is, hogy a jelölt később hogyan tudja továbbadni a tanultakat saját iskolai közösségében.
Miért fontos ez a magyar spanyoltanároknak – és a diákoknak?
A programon 2025-ben 8 magyar tanár vett részt, és a Tempus Közalapítvány 4 tanárnak nyújtott utazási támogatást (a Tempus hozzájárulása mindig az aktuális költségvetési lehetőségeitől függ). A magyarországi spanyol kéttannyelvű iskolák és tagozatok hálózata ma már több mint ezer diákot ér el hét középiskolában: a budapesti Károlyi Mihály Gimnáziumban és hat vidéki városban (Debrecen, Pécs, Miskolc, Szeged, Kecskemét, Veszprém). A program 1988 óta folyamatosan bővül; az 1995/96-os tanév 337 diákjához képest 2024/2025-re már 1058 tanuló tanul magyar–spanyol kéttannyelvű rendszerben. Ebben a kontextusban a spanyoltanárok nyári ösztöndíja kulcsfontosságú befektetés:
A tanárok legkorszerűbb módszertani tudást hoznak haza: digitális eszközök, játékosítás, irodalom- és filmalapú órák, szleng és nyelvváltozatok, mesterséges intelligencia.
Élő, személyes kapcsolataik alakulnak ki spanyolországi intézményekkel és más országok tanáraival – ez később tanulmányutakban, közös projektekben, cserékben is megjelenhet.
A saját óráikon tudják tompítani a „tankönyvszagú spanyol” hatását: bátrabban nyúlnak filmekhez, kortárs szövegekhez, játékokhoz, digitális tartalmakhoz.
A tanári beszámolók egy ponton nagyon hasonlítanak: szinte mindegyikben visszatér, hogy „hálásak a lehetőségért”, és hogy az élmény nemcsak szakmailag, hanem emberileg is feltöltötte és megerősítette őket.
Egy ilyen hét után a magyar diák nem feltétlenül látja, mi történt pontosan Ávilában, Segoviában vagy Santanderben – azt viszont igen, hogy szeptembertől a tanára új ötletekkel, új energiával érkezik vissza az órára. És végső soron ez az ösztöndíjprogram valódi tétje: ha a tanár inspirált, naprakész és lelkes, abból minden diák profitál, aki ma Magyarországon spanyolul tanul.







