Közélet

A madridi metró újra 'Vodafone-mentes' övezet

Molnár Péter | 2016-06-02

Június elsejével véget ért az a szponzorációs megállapodás, amelynek keretében az elmúlt 3 évben Madrid legforgalmasabb metró-csomópontját Vodafone Sol-megállóként emlegethették az utasok. Mivel a világ egyik legfejlettebb metróhálózatának kettes (piros) vonalán minden utastájékoztatási felületen megtalálható volt a reklám-elhelyezés, ezért a közlekedési vállalatnál úgy számolnak, valamivel több mint egy hétre lesz szükség a vonal Vodafone-mentesítéséhez. A szerelvényeken látható felületek és a hangosbeszélő utastájékoztatójának átalakítása csak ezután következhet.

Június elsejével véget ért az a szponzorációs megállapodás, amelynek keretében az elmúlt 3 évben Madrid legforgalmasabb metró-csomópontját Vodafone Sol-megállóként emlegethették az utasok. Mivel a világ egyik legfejlettebb metróhálózatának kettes (piros) vonalán minden utastájékoztatási felületen megtalálható volt a reklám-elhelyezés, ezért a közlekedési vállalatnál úgy számolnak, valamivel több mint egy hétre lesz szükség a vonal Vodafone-mentesítéséhez. A szerelvényeken látható felületek és a hangosbeszélő utastájékoztatójának átalakítása csak ezután következhet.

A jelenlegi átnevezés csupán egy hónapra szól, de nem titkoltan az utasok és a közvélemény reakcióitól függően a későbbiekben más állomások hosszútávú átnevezésére is van esély − adta tájékoztatásul 2012 elején a spanyol főváros vezetése, miután a madridi metró központi állomásának tekinthető Sol metrómegállót ideiglenesen Galaxy Note-ra keresztelték át. A Samsung szponzorációs megállapodásával pedig megnyílt Pandora-szelencéje, és csak idők kérdése volt, mikor érkezhet újabb ajánlat a metrómegállókra.

metro-madrid

2013-ban végül a Vodafone látott fantáziát a névszponzorációban, ami nem is csoda, hiszen a központi megállót évente valamivel több mint 20 millió tömegközlekedő veszi igénybe. Más kérdés, hogy a Samsung reklámjának megjelenésekor sokuk számára az átnevezés egyenesen a közszolgáltatások kiárusítását jelentette, és ilyen formában közel sem számított jó reklámnak. A Vodafone azonban minden bizonnyal számba vette a kockázatokat, és nem véletlenül döntött a most lejáró, három éves megállapodás megkötése mellett.

A megálló átnevezése azért is volt különösen érdekes, mert a madridi metrót a világ legmodernebb hálózatai között szokás emlegetni, amely korábban nem szorult rá a hasonló marketingjogok értékesítésére. Az 1919-ben a Sol és a Cuatro Caminos állomások között megnyitott vonal közel száz év alatt a világ hatodik legkiterjedtebb metróhálózatává vált. Amennyiben a könnyűvasút 38 megállóját figyelmen kívül hagyjuk, a metró 12 vonalán így is 301 megálló található, a hálózat hossza pedig eléri a 294 kilométert.

Vajon visszafelé is megy?

A négy tarifazónára osztott hálózat a főváros lakosain kívül az agglomerációban élők számára is mindennapi szolgáltatást nyújt. Kiemelendő, hogy a 12-es vonal a Madridtól délre található legnagyobb tartományi városok (Getafe, Alcorcón, Móstoles etc.) lakossága számára is közvetlen összeköttetést jelent a fővárossal. Az 1995-2007 között a világ legdinamikusabban fejlődő metrója a mai napig állandó fejlesztés alatt áll, ami nem csupán a hálózat bővítését, hanem az állomások folyamatos felújítását is jelenti. És néha az átnevezésüket.