Ősszel állnak forgalomba az új baszk villamosok
Március közepén érkezett Budapestre az első spanyolországi gyártású villamos, amelyet rögtön be is mutattak a hazai érdeklődőknek. A baszk CAF (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles) Urbos3 típusú járművén jelenleg teszteket végeznek a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) szakemberei, az első villamosok pedig várhatóan szeptembertől állhatnak forgalomba a felújított 3-as vonalon.
Karnyújtásnyira kerültek a baszk villamosok a budapestiek számára − legalábbis az új jármű hivatalos bemutatóján. A Spanyolországban összeállított szerelvény március 11-én kamionokon érkezett a fővárosba, hogy alig másfél héten belül a nagyközönség számára is bemutatásra kerüljön a BKV Fehér úti telepén. Dabóczi Kálmán, a BKK januárban kinevezett vezérigazgatója elmondta, „ha a 47 darabos megrendelés után lehívják a szerződésben lévő opcionális mennyiséget, akkor Budapest más területein is megjelenhetnek a CAF szerelvények.”
A BKK tájékoztatása szerint a baszk vállalattal kötött szerződés a jövőben lehetőséget teremt további 87 villamos megvásárlására, amennyiben 2020-ig új források állnának rendelkezésre. Ennek jelentőségét azért érdemes hangsúlyozni, mert az eredeti megállapodás szerint csupán 37 darab CAF-villamos került volna szállításra 2016-ig, veszélyeztetve ezzel a fejlesztésre szánt Európai Uniós források lehívását.
Végül a költségvetési ciklus határidejének betartása mellett a vasútipari vállalat szándéknyilatkozatban vállalta további 10 darab villamosszerelvény legyártását, amelyek összeszerelése a MÁV-Bombardier dunakeszi üzemében zajlik majd. A BKK és a CAF egy évvel ezelőtti megállapodásának értelmében nemcsak bővül, hanem fel is gyorsul a budapesti villamosbeszerzés projektje, amelyhez a Kormány 3 és fél milliárd forintos többlettámogatást nyújt.
A budapesti villamostender buktatói
Mint arról a magyar sajtó többször is beszámolt, a közbeszerzési eljárás nem volt zökkenőmentes az új budapesti villamosok kiválasztásakor. A villamostenderre a lengyel PESA, a cseh Škoda, a svájci Stadler és a német Siemens is pályázott a CAF mellett, végül a két utóbbi vállalat között az anyagi megfontolások döntöttek. A projekt csúszását a Škoda okozta, amely jogi úton támadta meg a tender eredményét. A BKK és a CAF végül 2014. március 5-én kötött szerződést az új budapesti villamosokról.
A spanyolországi kötött-pályás közlekedés robbanásszerű növekedésével a CAF is dinamikus fejlődésen ment keresztül az utóbbi évtizedekben, járművei pedig immáron öt kontinensen megtalálhatóak. A vállalat ennek, valamint közel egy évszázadra visszanyúló történetének köszönhetően jelentős tapasztalattal rendelkezik a vasúti közlekedés terén. 1917-es, beasaini (Baszkföld) alapítása óta a CAF hatalmas utat megtéve mára az ötödik legnagyobb vasúti járműgyártó vállalatnak számít a világon.
Nem meglepő, hogy Budapest leendő villamosai számos spanyol város mellett megtalálhatóak Nantesban, Tallinnban és Belgrádban is, miközben Debrecen szintén CAF járművekre cseréli az elavult, ún. bengáli villamosokat. A debreceni utazóközönség már igénybe is vehette az Urbos3 elnevezésű, egyterű és az utastér teljes területén alacsony-padlós villamosokat, amelyekre Budapestnek még őszig várnia kell.
A járművek érdekessége a dunakeszi összeszerelés mellett az, hogy az Urbos3 egyik változata a Combinóknál is hosszabb szerelvényekkel rendelkezik. Az 56 méter hosszú villamosok a tervek szerint a felújított 1-es vonalra kerülnek, míg a rövidebb, 34 méteres villamosok a 3-as és a budai fonódó hálózaton − azaz a 19-es és 61-es vonalon − közlekednek majd. A következő hónapokban folyamatosan érkező villamosok ideális esetben ősztől állhatnak forgalomba.
A borítóképért köszönet a portfolio.hu-nak.