Kultúra

Az igazi Mocsárvidék: a spanyol True Detective kulisszái

KultúrTapas | 2016-11-15

A Mocsárvidék című spanyol krimi nehezen hagyja nyugodni az embert. Alberto Rodríguez 2014-es mozijában nem csak a szereplők, a néző előtt is egy borzongató világ tárul fel a cádizi lápvidék képében. A jó krimikkel ellentétben itt minden pontosan az, aminek látszik − és ettől olyan lenyűgöző.

A Mocsárvidék című spanyol krimi nehezen hagyja nyugodni az embert. Alberto Rodríguez 2014-es mozijában nem csak a szereplők, a néző előtt is egy borzongató világ tárul fel a cádizi lápvidék képében. A jó krimikkel ellentétben itt minden pontosan az, aminek látszik − és ettől olyan lenyűgöző.

A spanyol True Detective-nek keresztelt film a sevillai Alberto Rodríguez hatodik rendezése, amelyben két ellentétes karaktert képviselő detektív fiatal lányok gyilkossága ügyében nyomoz. 1980-ban vagyunk, öt évvel Franco tábornok halála után, ám a diktatúra még mindig érezteti hatását. Ez nemcsak a nyomozók személyében, de a film helyszínéül szolgáló apró andalúz faluban tapasztalt problémákon keresztül is megtestesül.

A látványvilágában és feszültségében egyaránt lélegzetelállító krimit a vidéket megbénító szegénység, kilátástalanság és korrupció húsba vágó jelenléte táplálja. A fiatal lányok éppen emiatt ragadják meg a nekik felkínált menekülési útvonalat, amelyet okosan kihasznál a sorozatgyilkos. Egyszerre lassú és roppant izgalmas hajsza veszi kezdetét, miközben a kamera rendre elidőz a Guadalquivir gyönyörű mocsárvidékének végeérhetetlen, sötét és hátborzongatóan csendes útjain.

Árva Márton kollégánk így írt minderről a Prizma filmportálon:

Természetesen a spanyol sajtó rögtön felkapta a fejét a detektívpár, a lápvidékek és árterek baljós helyszínei vagy a fiatal lányok eltűnése által beindított bonyodalom True Detective-áthallásaira. (Ezek) azonban minden bizonnyal csak arra mutatnak rá, hogy az óceán két partján dolgozó, trendérzékeny alkotók a különböző kiindulópontok ellenére nagyon hasonló utat jártak be, és egymásra rímelő megoldásokat találtak. Alberto Rodríguez forgatókönyvíró-rendező és társírója, Rafael Cobos többször is elmondták, hogy a La isla mínima elsődleges ihletforrásai 80-as évekbeli dokumentumfilmek illetve Atín Aya, sevillai fotográfus, a Guadalquivir-folyó árterében készített képei voltak.

Ezek a képek pedig legalább olyan szuggesztívek, mint Rodríguez filmjének baljós légi felvételei a Mocsárvidék felett. A Doñana Nemzeti Parkot is magában foglaló terület ma már madár-paradicsomnak, a természetvédelem egyik bástyájának is tekinthető, ahová spanyol természetjárók és érdeklődő turisták egyaránt szívesen kirándulnak. Az Atín Aya képein megjelenő mocsárvidék mégsem a természet nyugalmát tárja elénk, hanem a környék meggyötört munkásainak húsbavágó mindennapjait. Múltját vagy éppen jelenét? Nem tudhatjuk biztosan. Ahogy a rendező fogalmazott a film kapcsán, ezek „egy olyan vidékről mesélnek, amit lehetetlen leírni.”

Mocsárvidék

Bemutató éve: 2014 Játékidő: 105 perc Eredeti cím: La isla mínima
Rendező: Alberto Rodríguez
Főszereplők: Javier Gutiérrez, Raúl Arévalo, Antonio de la Torre, Nerea Barros