Mit nézzünk az idei Spanyol Filmhéten?
11 ropogós spanyol film, szokás szerint a spanyol mozifilmek hazai fellegvárában, az Uránia vetítővásznán. Filmet választani az idei Spanyol Filmhéten a hagyományokat követve nagyon nehéz, és ha egy dolog miatt el lehetne marasztalni a filmhét készítőit az kétségtelenül az, hogy ennyi év után sem találtak még ki egész heti bérletet a spanyol film hazai ünnepére… Nincs más hátra tehát, minthogy végigvegyük a filmhét 11 fantasztikus moziját (azért nem vetítését, mert a legnagyobb érdeklődésre számottartó alkotásokat kétszer is vetítik), hogy segítsünk kiválasztani nektek azokat, amikről idén semmiképpen nem szabad lemaradni. Ez pedig bizony szubjektív.
A filmhét november 12-én, kedden egy történelmi témájú filmmel indul. A tanár, aki a tengert ígérte egy kis burgosi faluban játszódik, ahová 1935-ben fiatal tanító érkezik. A karizmatikus Antoni Benaiges korszerű pedagógiai módszereivel valósággal szárnyakat ad kis diákjainak. Egy nap megígéri, hogy megmutatja nekik a tengert, amit addig egyikük sem látott. 75 évvel később a fiatal Ariadna nagyapja gyermekkora után kutatva vág neki ugyanennek a vidéknek. Utazása során ismeri meg a falu egykori tanítójának megrázó, igaz történetét. Patricia Font rendezését számos Goya- és Gaudí-díjra, köztük a legjobb férfi főszereplő díjára jelölték.
November 13-án, szerdán Víctor Erice régen várt alkotása, a Hunyd le a szemed! érkezik az Urániába. A spanyol rendezőóriás (A méhkas szelleme, Dél) több évtizednyi hallgatás után, tavaly Cannes-ban jelentkezett ezzel a játékfilmmel, amely lenyűgöző elmélkedés emlékezetről és filmkészítésről. A történet egy híres spanyol színész körül forog, aki egy filmforgatás során tűnt el egykor. Bár a holttestét nem találták meg, a rendőrség arra a következtetésre jutott, hogy tragikus balesetet szenvedett egy tenger melletti sziklaszirtnél. Sok évvel később a rejtély újból felszínre kerül egy televíziós műsor által, amely korábban sosem látott felvételeket mutat a színész utolsó jeleneteiről.
A filozofikus film után, november 14-én, csütörtökön az új Luis Tosar-akcióthriller kínál izgalmakat Daniel Calparsoro rendezésében. A Ketyegő ultimátum (16), amely premier előtt látható a filmhéten, egy elszánt férfi küzdelméről szól, és az akciójelenetek mellett mély emberi drámát is kínál. Tosar, a spanyol film erős embere ezúttal taxisofőrt alakít, aki sértetlenül átvészel egy reptéri bombatámadást, ám egy váratlan fordulat következtében mégis áldozattá válik: emberi bombaként, robbanóanyaggal megpakolva kell végig sétálnia a madridi Gran Víán.
A pénteki, november 15-i műsor ismét a művészfilmek szerelmeseinek kedvez. Előbb a La Singla című, a korábban a BIDF programjában már bemutatkozott portréfilmet láthatjuk. Antonia Singla, a Barcelona külvárosában született cigánylány úgy tanult meg táncolni, hogy nem hallotta a zenét, ugyanis kisgyermekként megsüketült. Tehetségére felfigyeltek, 17 évesen forradalmasította a flamenco világát, 30 éves korában azonban nyomtalanul eltűnt a színpadról. Paloma Zapata dokumentumfilmje azt kutatja, mi történhetett vele ezután.
Az este második alkotása, A nyár utolsó napja (16) premier előtti bemutató: Jonás Trueba finom humorral és filmes utalásokkal átszőtt szakítástörténete a madridi értelmiség köreibe visz el minket. Ale filmrendező, Alex színész. Tizenöt együtt töltött év után úgy döntenek, hogy külön utakon folytatják életüket, és valóra váltják Ale apjának régi tréfáját, miszerint az igazi ok az ünneplésre a különválás, nem pedig az egybekelés. Barátaikat és családtagjaikat is meghívják a szakítást ünneplő bulira, akik értetlenül szemlélik az eseményeket.
A szombati, november 16-i műsorban elszabadulnak az indulatok. Előbb a Lángoló ház című családi tragikomédia érkezik a sikeres vígjátékairól itthon is ismert Dani de la Orden (Hóesés Barcelonában, Amíg a lagzi el nem választ) rendezésében. Főhőse, Montse izgatottan várja a hétvégét, amelyet családjával a Costa Brava-i nyaralóban tölthet. Volt férjének új párja van, a gyerekei már a saját életüket élik, vele senki nem törődik. Épp ezért most semmi nem állíthatja meg. Túl régóta álmodik ahhoz erről a pillanatról. A hétvége tökéletes lesz, még akkor is, ha ehhez porig kell égetnie mindent…
Az este folytatásában Spanyolország aktuális Oscar-nevezése, A Szaturnusz visszatér kerül mozivászonra. Isaki Lacuesta és Pol Rodriguez rendezők a spanyol populáris zene egyik legfontosabb együttesének, a Los Planetas nevű indie rock formációnak a történetét beszélik el. A kilencvenes években járunk, a granadai banda éppen új albumán dolgozik, amikor beüt a katasztrófa. A basszusgitáros és a dobos kiválik a zenekarból, a gitáros pedig, úgy tűnik, képtelen kitörni az önpusztítás veszélyes spiráljából.
A humorról vasárnap, november 17-én a Bajnokok 2 gondoskodik. Javier Fesser fergeteges vígjátékának folytatásában a már jól ismert szereplők lépnek újra pályára. Az értelmi fogyatékossággal élő kosárlabdázók csapata a tapasztalatlan, ámde annál lelkesebb Cecilia személyében talál új coach-ot. Együtt számos akadályt kell leküzdeniük, de érzékenységük és humoruk minden nehézségen átlendíti őket.
A program zárásaként jön a 11 Goya-díjra jelölt Viccek és csikkek című életrajzi film, amelyben David Trueba Spanyolország egyik legnagyobb komikusának állít emléket. Az ékszerésznek indult Eugenio, akiből a szerelem csinált előadóművészt – feleségével Los Dos néven alkottak énekes duót –, pár év múlva híres komikus, az ország nagy nevettetője lett. A film, amelynek főszerepéért David Verdaguer megkapta a Goya-díjat, egy nagy szerelem története és érzékeny korrajz is egyben.
A filmhét során bepótolható két közelmúltban bemutatott alkotás is. A Franco-diktatúra idején játszódó, megrendítő Végtelen rozsmezők (16) „az eltántoríthatatlan közösségek, illetve az egyszerre törékeny és törhetetlen női lelkek meséje” (Filmtett). A Robotálmok (6) című animáció pedig Sara Varon világhírű képregényének rangos fesztiváldíjakkal elismert adaptációja a mindig új utakat kereső sztárrendezőtől, Pablo Bergertől (Torremolinos 73, Hófehérke, Abrakadabra).