Angol nyelvi asszisztens ösztöndíj Spanyolországba

Spanyolország magyarországi nagykövetségének Oktatási Irodája a 2022/2023-as tanévben is meghirdeti Auxiliares de Conversación ösztöndíját, amellyel a nyertes pályázók egy teljes tanévet tölthetnek spanyolországi oktatási intézményekben nyelvi és kulturális asszisztensként. A fiatal (nem csak tanári!) diplomásoknak, illetve egyetemi hallgatóknak kiírt program keretében az ösztöndíjasok spanyol általános iskolás tanulók angol nyelvi készségeinek fejlesztésében vesznek részt, továbbá jelenlétükkel hozzájárulnak a kulturális sokszínűség és tudatosság fejlesztéséhez.

Telléry Márton kétszer is nyertes pályázatot nyújtott be: a 2018-as ösztöndíj során Crevillente városában dolgozhatott, a 2021/2022-es tanévet pedig Torreblanca, egy valenciai kisváros általános iskolájában tölti a pályázat keretében. A pályázás menetéről, feltételeiről, a spanyol iskolai rendszerről, nyelvi asszisztensi feladatairól, élményeiről, tapasztalatairól beszélgettünk. A Mártonnal készült riportunkat az alábbiakban olvashatjátok.

Az Auxiliares de Conversación egyedülálló lehetőséget biztosít, ha valaki szeretné kipróbálni magát idegen nyelvi környezetben, felsőfokon beszél angolul és vonzza a tanítás, valamint az iskola világa. Így volt ezzel Márton is, aki angol és amerikanisztika szakos diplomájával évek óta tanít angol nyelvet iskolában és nyelviskolában, emellett fordítással és írással is foglalkozik. Spanyolul kedvtelésből kezdett el tanulni már régen, először nyelvtanfolyamokon, később autodidakta módon.

„Egy barátom hívta fel a figyelmemet a lehetőségre még 2017-ben, ő a Spanyol Nagykövetség Facebook-oldaláról értesült róla” – mondja Márton. „2018-ban már részt vettem egyszer a programban, bár az akkori kiírás csak hat hónapra, és kimondottan a Valenciai autonóm közösségre szólt.”

A 2022/2023-as tanévre kiírt pályázaton a magyar jelentkezők 13 régió közül választhatnak, a pályázat benyújtásakor 3 régiót jelölhetnek meg, és azt is megadhatják, hogy inkább nagyvárosba vagy kisvárosba szeretnének-e kerülni. Sikeres pályázat esetén ezután az Oktatási Hivatal jelöli ki, hogy a jelentkező melyik régió melyik településére kerül.

„A pályázat összeállítása egyáltalán nem volt nehéz, egy internetes felületre kellett feltölteni a kért dokumentumokat (pl. diplomamásolatok, motivációs levél stb.)” – kezdi Márton, amikor a pályázás menetéről kérdezzük. „Később telefonon is kerestek egy rövid interjú erejéig. A felületen szükséges megadni a preferenciákat azzal kapcsolatban, hogy melyik autonóm közösségbe szeretnél kerülni, ezt igyekeznek figyelembe venni, de mivel sok a jelentkező, nem mindig az elsőként megjelölt közösségbe osztanak be. Hogy egy adott autonóm közösségen belül hova kerülsz, az teljesen esetleges. Meg lehet ugyan adni, hogy mekkora népességű településen szeretnél dolgozni leginkább, de tapasztalatom szerint ez nem igen számít: én mindkét pályázatomban nagyvárost jelöltem be, és mind a kétszer kistelepülésre kerültem.”

A kijelölt iskolában az asszisztensek heti 12-16 órán segédkeznek, elsődleges feladatuk a gyerekek angol nyelvi készségeinek fejlesztése az iskola többi angoltanárával együttműködve. Nemcsak arra nyílik azonban lehetőség, hogy új módszerekkel, más szemlélettel ismerkedjenek meg, hanem a spanyol oktatási rendszerről is tapasztalatot szerezhetnek – a spanyol nyelvgyakorlatról már nem is beszélve.

„Heti négy napot, hétfőtől csütörtökig dolgozom, 9-től vagy 9.45-től délután kettőig. A gyerekekkel kis csoportokban, vagy valamelyik angoltanárnak segítséget nyújtva, az egész osztályt bevonva foglalkozom. Az iskolai környezet barátságos, az angolos kollégákkal (csakúgy mint 2018-ban) jól kijövök, eddig nem adódott komoly gondom semmilyen téren. Esténként heti két alkalommal az iskolában tartott ingyenes valenciai nyelvtanfolyamra járok. A tengerpart szerencsére csak néhány kilométerre esik, oda gyakran kibiciklizem.

Érdekesség, hogy a településen – így az iskolában is – a valenciai (vagy valenciai katalán), és nem a spanyol az elsődleges nyelv, a tanárok főképp így beszélnek egymás közt. Az oktatás nyelve is nagyobb százalékban valenciai, kisebb részben spanyol. Különlegesség még, hogy a „mentorom”, a vezető angoltanár egy angol hölgy, aki régóta él az országban. Az óvoda itt az általános iskolával egy intézményben működik, de én óvodásokkal nem dolgozom. Az iskola nagynak számít, kb. 500 gyerek jár ide. Összehasonlításképp: az előző alkalommal, 2018-ban San Felipe Neriben 28 gyerek járt az iskolába, az óvodai csoporttal együtt.”

spanyoltanulas

A spanyol iskolai légkör, a munkatempó, a tanítási módszerek eltérhetnek attól, amivel Magyarországon megismerkedett az asszisztens, ezáltal tapasztalatcserére, együttgondolkodásra, kreatív ötletek kipróbálásra is lehetőséget nyújt a program. Ahogy Márton is kiemeli: „Nem látok igazán különbséget a magyar és a spanyol gyerekek viselkedése közt. Annyi, hogy itt talán valamivel kötetlenebb a légkör, a tanulók keresztnéven szólítják, és tegezik a tanárokat. Nagy előny, hogy mivel kisegítő tanárok vagyunk, a fegyelmezés és osztályozás felelőssége nem a miénk.”

Az asszisztensek a program keretében havi 700–1000 eurós ösztöndíjban részesülnek, de a program nem tartalmazza az utazás és a szállás költségeit, arról az asszisztensnek kell gondoskodnia. Az anyagiakat Márton is hangsúlyozta, amikor arról kérdeztük, hogy milyen jó tanáccsal szolgálna a most jelentkezőknek:

„Nagyon fontos, hogy elegendő anyagi tartalékkal rendelkezzenek, hogy kihúzzák az első fizetésig, ami elképzelhető, hogy csak 2-3 hónap elteltével érkezik meg. (2018-ban januárban kezdtem, és márciusban kaptam először fizetést. A 2021-es októberi kezdésem után pedig december utolsó napjaiban utalták az első három havi ösztöndíjat egyben.) A spanyol nyelv valamilyen szintű ismerete szintén nagy segítség az ügyintézés, illetve a mindennapi élet során – sok helyen nagyon kevéssé, vagy egyáltalán nem beszélnek angolul.

Lényeges még, hogy az ügyintézés (bankszámlanyitás stb.) és a lakáskeresés során önállónak kell lennünk – ha az iskolában (szerencsés esetben) segítenek is, alapvetően magunknak kell intézni ezeket.” Az iskolai élmények mellett az asszisztensekre számtalan felfedezés vár, hiszen egy teljes tanévet tölthetnek Spanyolországban. De vajon milyen programlehetőségekkel lehet számolni, és mire lehet elég a havi ösztöndíj?

„A háromnapos hétvégék lehetőséget nyújtanak a közelebbi régiók, városok megismerésére, illetve vannak időnként egyéb ünnepek, szünnapok is, valamint a hosszabb téli és tavaszi szünet, melyek hosszabb utazásokat is lehetővé tesznek. Szerencsésnek mondhatom magam, mert a legtöbb autonóm közösség 700 eurós ösztöndíjával szemben Valenciában – és ha jól tudom, Madridban is – 1000 euró az ösztöndíj, amiből valamivel könnyeb gazdálkodni. Igaz, itt a heti munkaórák száma is több valamivel, de ez nem lényeges különbség.”

Az ösztöndíjra 2022. április 7-ig nyújthatják be a pályázatukat az érdeklődők. A részletekért kattintsatok az Oktatási Iroda honlapjára.

Start typing and press Enter to search