Cava − Ünnepi pezsgés palackba és spanyol reklámokba zárva
Az ünnepek közeledtével nagy a sürgés a cava-házak portáján, hogy karácsonyi reklámjaikkal is megörvendeztessék a nagyérdeműt. Az eredmény? Penélope Cruz, a 007-es ügynök vagy épp Plácido Domingo koccint velünk és kíván kellemes ünnepeket!
Cikkünkben a két legnagyobb cava-házat, a Codorníut és a Freixenetet mutatjuk be, a családi pincészettől egészen a csillogó reklám bizniszig. De még mielőtt fejest ugrunk a történetükbe, tisztázzuk, hogy mi is az a cava, amit magyar megfelelő hiányában a következőképp írhatunk le:
Cava
Tradicionális eljárással készülő habzóbor. A különbség a champagne és a cava között a terület földrajzi elhelyezkedésében, ezáltal az éghajlatban és a talajtípusban, illetve a különböző szőlőfajtákban rejlik. A cavák 95 százaléka a Barcelonához közeli Penedés borrégióból származik, ahol jóval kevesebb csapadék hull, mint a francia Champagne területén. A francia mészköves talajjal szemben Penedésben alluviális talajba gyökerezik a szőlő, mely jellegzetesen visszaköszön a buborékos italban. Tipikus szőlőfajták a Macabeo, a Parellada és a Xarel.lo.
Cordorníu
A Codorníu család története egészen 1551-ig vezethető vissza amikor Jaume Codorníu úgy döntött, hogy borászkodásra adja a fejét. 100 évvel később Anna, a szőlőterületek örökösnője feleségül ment Miquel Raventós borászhoz. A két dinasztia egyesülésével alapozták meg a Codorníu sikereit. Anna vezetéknevét megőrizték, hiszen már akkor nagy presztízsű márkanevet sugallt. A következő fordulópont 1872 volt, amikor Josep Raventós hosszú tanulmányozás és Franciaországban tett kalandozásai után először írta le a metódust, melynek akkor még a Xampany nevet adta. Borukat egészen az 1986-os EU tilalomig így hívták, ma viszont már csak a Champagne régióból származó italt lehet ezen a néven illetni. Ekkorra datálódik
a cava név is, amely katalánul pincét jelent.
A spanyol habzó fehérbor sokáig nem örvendett nagy népszerűségnek a honfitársak körében, ezért Josep azt tanácsolta fiának, hogy mielőbb hagyjon fel a cava készítéssel. Ám Manuel Raventós nemcsak erre, hanem még a filoxéra hatalmas ibériai pusztítására is fittyet hányt. Elhatározta, hogy kizárólag cava készítésnek szenteli a birtokot. Apja példáját követve Franciaországba utazott, visszatértekor pedig új pincészet építésébe vágta fejszéjét, mely méltó elkészítési és érlelési körülményeket biztosít a cavának.
1888-ban Manuel cavája aranyérmet nyert a Barcelonai Nemzetközi Vásáron. Mikor a királyi család is a cava mellett tette le a voksát, az ital hirtelen jóval népszerűbbé vált és a Codorníu elérte a 100 000 palackos éves forgalmat. Az új pincészet 20 év alatt épült meg a katalán szecessziós építész Puig i Cadafalch tervezése nyomán. Az eredmény 1915-ben egy valódi műalkotás lett, sokan csak a cava szentélyeként emlegették. Az épület nemcsak a borászat és a család szimbóluma, hanem a katalán építészet egyik mesterműve is, melyet 1976-ban János Károly spanyol király nemzeti műemlékké nyilvánított.
Mint ahogy azt a bevezetőben említettük a cava-házak nagy figyelmet fordítanak a hirdetésekre és a reklámokra, különösképp az év végi ünnepek idején, hiszen ez az időszak hozza meg az eladások fellendülését. Nem volt ez másképp régen sem, a Codorníu jellegzetes címkéivel ebben is úttörő szerepet töltött be. Az 1900-as évek elején a kor neves művészei készítettek plakátokat, szecessziós nőideálokkal a középpontban. A spanyol tévé 1956-os indulása után sem tanakodtak sokáig, 1959-ben elkészítették első televíziós reklámjukat, amelyet az évtizedek során több klasszikusnak számító szpot követett:
A legújabb három részes reklámjuk mintegy manifesztóként szolgál, és a múlt előtt is tisztelegve visszanyúlik a pincészet eredetéhez. Hozzánk mégis a Codorníu egy másik reklámszpotja áll a legközelebb: a pincészet 1984-ben mutatta be az egyik legelegánsabb és legemblematikusabb caváját, az Anna de Codorníut. Ehhez kapcsolódik a következő 2010-es reklám, amelyet ha végignéztek, egyből rájöttök, miért is olyan különleges:
Freixenet
A Freixenet története két borászcsalád egyesülésével kezdődött a 19. század végén, amikor Dolors Sala Vivé, a borászkodással és latin-amerikai exporttal foglalkozó Sala család leszármazottja hozzáment Pedro Ferrer Boschhoz, a La Freixenada birtok örököséhez. A Ferrer család a 12. század óta gazdálkodott Alt Penedésben, így a filoxéra vörös szőlő pusztítása és a cava növekvő népszerűségét látva hamar cava készítésbe kezdtek.
Pincéjüket a római idők óta jelentős bortermőhelyen Sadurní d’Anoiaban építették fel, Penedés szívében. Az 1920-as évek sikerei után elindították tengerentúli exportjaikat és 1935-ben irodát is nyitottak New Jerseyben. Ugyan a spanyol polgárháború és a második világháború visszavetette a termelést, 1941-ben bemutatták minden idők legsikeresebb termékét, a Carta Nevadát (nevét a fagyott hatást keltő opálos palack ihlette), majd 1974-ben a fekete palackba zárt Cordon Negróval értek el nemzetközi sikereket 140 országban.
A 80-as évek közepére a tradicionális metódust követő habzóbor készítők élére kerültek a világranglistán. A spanyol piac szilárd támogatása mellett komolyabb nemzetközi terjeszkedésbe fogtak, pincészeteket húztak fel többek között Kaliforniában és Ausztráliában is. Mára 7 országban 3 kontinensen 18 pincével vannak jelen. Nemzetközi jelenlétüket és ismertségüket erősíti a minden évben bemutatott karácsonyi reklámszpot, ahol világsztárokkal kívánnak nekünk kellemes ünnepeket.
Ha titeket is elkapott a cava hangulat, akkor azt ajánljuk, szerezzetek be egy palackkal és folytassátok a reklámok böngészését a buborékok szürcsölgetése közben!