Cirko-Gejzír mozi: 25 remek spanyol film az elmúlt 25 évből

25 éve nyílt meg a Cirko-Gejzír mozi. Budapest egyik legkarakteresebb, talán egyetlen „valódi artmozija”, szeptember végén rendhagyó filmfesztivállal ünnepel: a Cirko25 – Ami kimaradt elnevezésű rendezvényen olyan fontos filmeket vetítenek, amelyeket Magyarországon moziban még nem láthattak a nézők. Minket persze ezúttal is a spanyol és latin-amerikai opuszok mozgatnak igazán, így a jubileumra összeállítottuk nektek a Cirko-Gejzír 25 legemlékezetesebb spanyol nyelvű vetítését. Lehet inspirálódni!

1. Tapas

Tapas / spanyol-argentin-mexikói vígjáték, 83 perc, 2005

Kitaláljátok, miért ezzel kezdjük a sort, ugye? A Barcelona kis szögletében játszódó, egyszer vidám, máskor szívszorító nagyvárosi történetek a kétezres évek egyik legaranyosabb spanyol filmjévé forrnak egybe. A lányokra váró bolti rakodófiúk, a díler nagymama, a pénzéhes bártulajdonos, a karatézó szakács és a magányos eladónő sorsa fonódik egymásba egy Tapas bárban, ahol a hősök valamennyien megfordulnak. A film maga is olyan, egymástól sokban különböző, de együtt mégis harmonikus és élvezetes részletek egyvelege, mint egy mesterien összeállított tapas-tál.

2. Asztal két főre

Menú degustació / spanyol vígjáték, 90 perc, 2013

Még mindig gasztronómia, de a helyszínünk már nem egy barátságos tapas bár, hanem a spanyol kulinária legfelsőbb szintje. Marc és Raquel egy éve foglaltak asztalt a világ egyik legfelkapottabb éttermébe, a foglalásuk napja ráadásul egyben az étterem működésének utolsó napja is. Mindössze annyi a bökkenő, hogy Marc és Raquel már elváltak… De egyikük sem szeretne lemondani a különleges kulináris élmény lehetőségéről. Ezen a különleges estén csupa érdekes vendég gyűlik össze az étteremben: Mar, a séf új japán befektetői, egy órásmester, egy grófnő a halott férje hamvait tartalmazó urnával… egyszóval hamisítatlan a spanyol tengerparti panoráma.

3. Péntek Barcelonában

Una pistola en cada mano / spanyol vígjáték, 95 perc, 2012

A film nyolc férfi portréját és zűrös szerelmi életét követi nyomon. Váratlan találkozások, meglepő beszélgetések peregnek a valós időben zajló jelenetekben. A párbeszédekre van bízva minden, a szereplőknek nincs hová bújni. Minden jelenet a színészek kettősén múlik, a köztük lévő kapcsolatok csak részben rajzolódnak ki, de mivel mindannyiunk számára ismerősek ezek a konfliktusok, a többit könnyedén ki tudjuk találni. Mindezt ráadásul a mai spanyol filmszínészek java tárja elénk – középkorú, sármos férfiak, barátok vagy riválisok, nyertesek és megbántottak beszélik ki problémáikat. Történeteik izgalmas érzelmi mozaikot tárnak elénk a férfi személyiség rejtelmeiről.


4. Truman

Truman / spanyol-argentin vígjáték, 108 perc, 2015
 
Julián és Tomás egykor elválaszthatatlanok voltak, ám a sors messzire repítette egymástól a gyermekkori barátokat. Míg az elvált Julián Spanyolországban maradt, és hullámzó színészi karriert futott be, addig a tanár Tomás kivándorolt Kanadába, ahol felépítette az életét, megnősült és gyerekei születtek. Hosszú évek után Madridban találkoznak újra, olyan, mintha sosem váltak volna el. Néhány felejthetetlen napot nosztalgiáznak együtt: nevetnek és sírnak, mert ez a találkozás az utolsó is egyben.
 

5. Ferenc pápa

Francisco – El Padre Jorges / panyol-argentin-olasz dráma, 110 perc, 2015
 

Amikor egy Buenos Aires-i orvostanhallgató felfedezi keresztény hitét, még nem sejti: ez az első lépés azon a hosszú úton, amely végül a Vatikánba vezeti. A fiatal spanyol újságírónő, Ana a 2005-ös pápai konklávé idején ismerkedik meg Jorge Mario Bergoglio bíborossal. Ekkor kezdődik mély barátságuk, amelyben a humor, a meghittség, a szeretet és a bölcsesség éppoly fontos szerepet játszanak, mint Jorge atya – azaz ahogy ma már inkább ismerjük: Ferenc pápa – azóta is hirdetett tanításaiban. Ana és Jorge atya beszélgetései során kibontakozik az egykori szegény olasz menekültek gyermekének sorsa…


6. A klán

El Clan / argentin-spanyol thriller, 110 perc, 2015

A klán a Buenos Aires-i Puccio család megtörtént eseményeken alapuló története. A Falkland-szigeteki háború után, a nyolcvanas években az addig átlagos, polgári életet élő Arquímedes Puccio elveszíti az argentin kémelhárító szolgálatnál betöltött állását. A családfő ezek után úgy dönt: fiaival együtt alvilági tevékenységbe kezd.

Alejandro, az elsőszülött híres rögbisztár, ismertsége és népszerűsége miatt a gyanú árnyéka sem vetül rá. Ő választja ki az áldozatokat, akiket váltságdíj reményében rabolnak el. Az egész család bűnrészességet vállal a mesterien megtervezett és kivitelezett emberrablás-sorozatban. A feszültséggel teli bűnügyi történet az argentin katonai diktatúra utolsó éveiben játszódik.


7. Hóesés Barcelonában

Barcelona, nit d'hivern / spanyol romantikus vígjáték , 95 perc, 2015

Barcelona lázasan készülődik a téli ünnepekre, és az egész városban árad a szerelem és a varázslatos hangulat. A fiatal párnak, Carlesnak és Laurának nemrég született meg az első kisbabája. A nagymamának, Carmennek fontos bejelentenivalója van: utolérte a szerelem – de sajnos nem mindenki fogadja kitörő örömmel a jó hírt. Adrian és Angel szobatársak: mindent megosztanak egymás közt.

Amikor megismerkednek egy csodálatos lánnyal, kiderül, hogy mégis van olyan helyzet, amikor nem jó ötlet az osztozkodás. A javíthatatlan romantikus, Oscar elhatározza: végre egyszer úgy lesz egyéjszakás kalandja, hogy nem szeret bele azonnal fülig a partnerébe. Jaume pedig ötven év után először érez szerelmet, amikor egy titokzatos francia nő megjelenik az életében. Karácsony – ez a szeretet és szerelem időszaka Barcelonában is!


8. Spanyol affér

Ocho apellidos vascos / spanyol vígjáték 2014

2014 igazi sikerévként vonulhat be a hispán filmtörténetbe – írtuk annak idején a Spanyol affér (Ocho apellidos vascos) című baszk vígjáték kapcsán, amely évtizedek óta nem látott mozirajongást idézett elő a spanyol társadalomban. A kulturális sztereotípiákra építő filmben Spanyolország északi és déli félteke találkozik, hogy egy nagy adag humorral bemutassa az igazi (…) baszkokat.

Rafael egy sevillai férfi, aki sosem hagyta el az andalúz tartományt. Egy keserű véletlen folytán mégis találkozik a baszk Amaiával, a görbe este végén pedig Rafael lakására mennek. Másnap Amaia visszautazik északra, Rafael viszont elhatározza, hogy Amaia után megy és meghódítja a lány szívét, kerül, amibe kerül. A kaland azonban nem várt kihívást rejteget számára: a lány kedvéért el kell játszania baszk "apósa" előtt, hogy ő a lány vérbeli baszk vőlegénye…


9. Spanyol Affér 2.

Mint várható volt, a Spanyol affér elképesztő spanyolországi sikere után a klasszikus andalúz szívtipró (Dani Rovira) és az akaratos baszk lány (Clara Lago) történetének folytatódnia kellett, így Emilio Martínez-Lázaro rekordidő alatt leforgatta a rekordokat döntő vígjáték második részét. A sztereotípiák újabb csavart kaptak, miután a dél-spanyol/baszk konfliktusba Amaia új pasija, az ízig-vérig katalán Pau (Berto Romero) és megfelelően katalán családja is belekeveredett. Az eredmény persze nem meglepő, de szórakoztató – elsősorban azoknak, akik ismerik a nagy spanyolországi egymásmellettélés fonákját is.

 


10. Tízezer km

10.000 km / spanyol romantikus dráma, 99 perc, 2014

Egy év és egy óceán választja el a szerelmespárt egymástól: a barcelonai fészkükben boldogan élő Alexandra és Sergio eldöntik, hogy gyereket vállalnak, de tervük valóra váltását Alex Los Angeles-i állásajánlata miatt elodázzák. Alexandra és Sergei számára csak a szerelem és a számítógépes kapcsolat marad, hogy megküzdjenek a közös jövő útjában álló tízezer kilométeres távolsággal. "Szembenézni valakivel azonban mindig is más lesz, mint szembenézni valakinek a képével. A technológiának, amit a kommunikáció tökéletes eszközeként tálaltak fel nekünk, árnyoldalai is vannak. Semmi sem helyettesítheti a szerelmünktől származó legkedvesebb ingereket: a tapintást és az illatokat."


11. Göndör fürtök

Pelo malo / venezuelai-perui-argentin-német filmdráma, 93 perc, 2013
 
Mariana Rondón második nagyjátékfilmjének hőse a kilenc éves Junior, aki mulatt apjától makacs, göndör fürtöket örökölt. Az érzékeny, befelé forduló, különös kisfiú azonban az éves iskolai fotóra egyenes hajat szeretne. Pont olyat, mint amilyen a tévében Miss Venezuelának van. A hajával való állandó foglalatossága a tükör előtt mindennapi súrlódások, veszekedések forrásai anyjával, aki mindezekben a fiú homoszexualitásának bizonyítékát látja.
 
Junior hiába küzd anyja szeretetéért, a nő képtelen elfogadni őt. Junior kénytelen szó szerint és képletesen is lenyírni magáról mindent, ami másságának bizonyítéka lehet. Mindezek háttereként egy állandó változásban forrongó ország képét látjuk, ami tele van veszélyekkel, ahol kétségbeesett szegénység és munkanélküliség mozgatja az emberek gondolkodását. Ahol egy gyerek mássága teljességgel elfogadhatatlan, és így még nagyobb veszélynek, szenvedésnek van kitéve, mint a többiek.
 

12. Melegkonyha

Fuera de carta / spanyol romantikus vígjáték , 111 perc, 2008

Maxi meg van győződve róla, hogy tökéletes az élete: híres mesterszakács és egy sikeres, madridi étterem tulajdonosa, homoszexualitását nyíltan vállalja. Azonban két váratlan dolog egyszerre változtatja meg az életét. Korábbi házasságából született gyermekei beköltöznek hozzá és egy csinos argentin futballista a szomszédba költözik. Mindez arra készteti, hogy újragondolja az addigi életét.


13. Mexikói képeslap

Lake Tahoe / mexikói filmdráma, 85 perc, 2008

A 16 éves Juan megpróbál kitörni a szomorúságtól nyomorgatott otthonából, és a család autójával egy városszéli telefonpóznában köt ki. Juan hazatelefonál, mire az öccse, Joaquín közli vele, hogy az anyjuk még mindig a fürdőszobában van bezárva. Juan lerakja a telefont. Míg Juan az utcákat járja, segítség után kutatva, találkozik Don Heberrel, egy öreg, paranoiás szerelővel, akinek egyetlen társa a szinte emberi boxer, Sica. Don Heber megígéri, hogy megjavítja az autót, amint Juan beszerzi a szükséges alkatrészt a foglalattört járműhöz.

Ezt keresve Juan a "Refaccionaria Oriente"-hez érkezik, egy autóalkatrész boltba, Lucía, egy fiatal anya dolgozik, akinek szent meggyőződése, hogy az ő helye az életben egy punk banda énekeséként lenne. Bár Lucía rengeteget tud a punkról, a szerelésről semmit sem, így várniuk kell a "hozzáérő" Davidra, egy tinédzser szerelőre, aki teljesen odavan a harcművészetekért és a Kung Fu filozófiáért. A különböző figurák abszurd, és zavarba ejtő világa Juant magával ragadja egy, egynapos utazásra, melynek során elfogad egy eseményt olyan természetesnek és megmagyarázhatatlannak, mint a halál.


14. A boldogság titka

El misterio de la felicidad / argentin-brazil romantikus vígjáték , 92 perc, 2014
 

Santiago és Eugenio kapcsolata több egyszerű barátságnál. A két férfi évtizedek óta üzlettársi viszonyban van: mindent együtt csinálnak, szavak nélkül is megértik egymást, és örömben-bánatban mindig ott vannak egymásnak. Amikor egy napon Eugenio nyom nélkül eltűnik, Santiago Laurával, Eugenio feleségével együtt indul a keresésére. Útjuk során azonban nem egy megdöbbentő fordulattal szembesülnek, és rádöbbennek, hogy néha az álmok fontosabbak, mint a régen tett és azóta kiüresedett ígéretek.


15. Rec

spanyol horror, 85 perc, 2007

Egy riporternő és operatőre egy csapat tűzoltót követnek az éjszakában, hogy műsort készítsenek a tűzoltók mindennapjairól. Műsoruk lényege a napjainkban oly népszerű "real-world" szerű tudósítás. Egyik kiszállásuk azonban rémálommá válik: egy idős nő megharapja az egyiküket, és mikor a rendőrség karanténba zárja az épületet, annak lakóival együtt csapdába kerülnek. Mindeközben egy rejtélyes fertőzés áldozatai ritkítják az épületben rekedteket.


16. Többet ne

Te doy mis oyos / spanyol filmdráma, 109 perc, 2003
 
Pilar és Antonio már több mint tíz éve házasok. Egy téli este Pilar fogja a gyermeküket, és elmenekül otthonról a nővéréhez, Anához. Nem lehet tudni, hogy a férfi mióta erőszakoskodik a feleségével, mint ahogy azt se, hogy durvasága milyen formát ölt, de annyi biztos, hogy feleségét már több alkalommal bántalmazta fizikailag. Ana örül Pilar döntésének, és arra biztatja, hogy álljon a saját lábára és ne menjen vissza Antonióhoz. Még munkát is szerez neki, Pilar a toledói katedrálisban kezd el dolgozni.
 
 
A nő élete lassan helyreállni látszik, nem utolsó sorban új környezetének, a gyönyörű műtárgyaknak is köszönhetően. De a múltat nem lehet könnyen elfelejteni, a kis Juan szeretné látni az apját, és az anya érzi, hogy nem utasíthatja vissza a kérését. Ráadásul Pilart többször ajándékokkal lepi meg egy névtelen hódolója, akiről hamarosan kiderül, hogy Antonio az. A férfi pszichológushoz jár, hogy segítsen a problémáján, és Pilar bízik benne, hogy férje megváltozott. A család újra együtt van, de vajon meg tud-e Antonio szabadulni erőszakos énjétől.
 

17. Utcalányok

Princesas / spanyol filmdráma, 109 perc, 2005
 

Ez a történet 2 nőről szól, akik utcalányok és egyben egy kicsit hercegnők is. Az egyikük Caye, aki közel 30 éves, a munkásosztályból származik, külseje rendezetlen. Zulema egy száműzetésben élő "hercegnő". Kedves lány, de a mindennapjai meg vannak pecsételve, hiszen illegális bevándorló. Amikor találkoznak, helyzetükből adódóan konfliktus alakul ki közöttük. A legtöbb prostituált érthető okokból ki nem állhatja azokat a bevándorlókat, akik az ő szakmájukban kívánnak elhelyezkedni. Caye és Zulema azonban hamar rájön, hogy – bár helyzetük különböző – hasonló problémákkal küszködnek. Ennek a barátságnak a komplexitása adja meg a film alaphangulatát – és persze a nem mindennapi betétdalok.


18. Ahová a pápa is gyalog jár

El baño del papa / uruguayi-brazil-francia vígjáték, 90 perc, 2007

Melo, a brazil határ közelében fekvő uruguayi város II. János Pál pápa látogatására készül 1988-ban. Mindenki azt találgatja, mennyi ember érkezik az eseményre. A helybéliek tudják mit jelent ez, zarándokok tízezreinek étel és ital kell, szuvenírek, emlékek. A lakosság az isteni áldás mellett abban reménykedik, hogy jó üzlet lesz számára a szentatya látogatása. Beto, a piti csempész, biztosra veszi, hogy övé lesz az évszázad üzlete: "a pápa vécéje" több ezer zarándoknak hoz majd megkönnyebbülést. A többiek bajlódjanak csak a sütéssel-főzéssel, ő az emberek ürülékéből fog meggazdagodni.


19. SötétkékMajdnemFekete

Azuloscurocasinegro /  spanyol filmdráma, 105 perc, 2006

A húszas éveiben járó Jorge kénytelen megörökölni apja házfelügyelői munkáját, miután a férfi infarktust kap és lebénul. Hét évébe kerül, hogy apja ápolása és a munka mellett be tudja fejezni felsőfokú tanulmányait. Mindenre elszántan kezd munkát keresni, csakhogy kikerüljön a számára elviselhetetlen közegből. Bátyja most szabadul ki a börtönből, ahol az utolsó hetekben szerelembe esett a szintén ott raboskodó Paulával. A lánynak egyetlen célja, hogy teherbe essen és átkerüljön a biztonságot jelentő kismama részlegre. Amikor kiderül, hogy Antonio nem képes teherbe ejteni Paulát, a férfi szokatlan kéréssel áll öccse elé.


20. Kövéren szép az élet

Gordos / spanyol vígjáték, 110 perc, 2009

Egy fogyókúrás csoportterápián találkozik néhány látszólag hasonló, de közelebbről nézve nagyon is különböző problémával küszködő ember. A csoport vezetője és annak állapotos felesége akár mintapéldája lehetne a tökéletes, egészséges párnak, a néző azonban elbizonytalanodik: ki tudja önerőből megoldani a problémáit? Ki is boldogtalan igazán?


21. Heli

mexikói-holland-német-francia filmdráma, 105 perc, 2013

Heli egy fiatal mexikói fiú. Rá hárul a feladat, hogy megvédje családját, amikor tizenkét éves nővére véletlenül egy kegyetlen drogügybe keveri őket. Fel kell vennie a harcot a drogkartell tagjaival, és a hasonlóképpen felhergelt, korrupt rendőrséggel is. Heli végignézi, ahogy testvérét elhurcolják, barátját pedig megkínozzák és megölik. Helit végül elengedik, és abban a reményben, hogy viszontláthatja testvérét, hazatér. Testvére azonban csak napokkal utána érkezik haza, és súlyos traumákkal kell szembenéznie, amiben Heli igyekszik segíteni neki.


22. Csókok és gólok

La gran familia españolaspanyol vígjáték, 101 perc, 2013
 

Egy ötgyerekes családban a legkisebb fiú esküvőjére készülnek egy idilli spanyol birtokon. Azonban a nagy nap véletlenül ugyanarra a dátumra esik, mint a futball-világbajnokság döntője, amelyen történetesen a spanyol csapat lép pályára. A család és a násznép vegyes érzelmekkel éli át a készülődés izgalmait, hiszen az esküvő mellett a meccs is lázban tartja őket, sokan inkább a játékra koncentrálnának. Az örömapa hirtelen rosszulléte, az iránta érzett aggódás is borzolja a kedélyeket, illetve az is kiderül, hogy a vőlegénybe nemcsak a menyasszony, hanem annak ikertestvére is szerelmes.

Arról már nem is beszélve, hogy az egyik rég nem látott testvér szeretné visszahódítani egykori szerelmét, aki azóta már az öccse párja lett. Egyszóval az esküvő körül sok kétség és kérdés támad, ami végül gondolkodásra készteti az ifjú párt is: vajon tényleg jó ötlet összeházasodni? Rajtuk kívül az esküvő apropóján szinte az összes családtagnak el kell gondolkodnia rajta, hogy kik ők, honnan jöttek, és merre tartanak.


23. Carmina megoldja

Carmina o revienta / spanyol vígjáték, 70 perc, 2012

Carmina ötvenes évei végén járó spanyol asszonyság, aki egy családi bisztrót üzemeltet Sevillában. Egy nap ellopnak a bisztróból egy nagy és értékes sonkát. Amikor Carmina ráébred, hogy a biztosítása nem terjed ki az ilyen típusú veszteségekre, tervet eszel ki, hogy mégis megszerezze a pénzt, és a bár tovább működhessen. Amíg arra vár, hogy a terve működésbe lépjen, feleleveníti korábbi kalandjait. Annak ellenére, hogy a részletek sántítanak, egy hiteles, igazságos és a jég hátán is megélő, felejthetetlen karakter rajzolódik ki a szemünk előtt Carmina személyében. A film Paco León színész (Mediterrán finomságok) rendkívül szellemes és ígéretes rendezői bemutatkozása.


24. Bajnokok

Campeones / spanyol vígjáték, dráma, sportfilm, 124 perc, 2018

Marco Spanyolország legjobb kosárlabdacsapatának segédedzője. Egy nap ittasan vezet, és frusztrált viselkedése és kezelhetetlen indulatai miatt balesetet okoz. Bíróság elé kerül, elveszíti a munkáját, és még a barátnője is elhagyja. A bíró a lehető legkellemetlenebb büntetést szabja ki a végtelenül önző, minden empátiától mentes férfira: egy értelmi fogyatékossággal élő férfiakból álló csapatot kell edzenie, akik eddig még sohasem láttak kosárlabdát. Ártatlanságuk, érzékenységük és humoruk azonban nem várt módon változtatják meg Marco életét: általuk lassanként megtanulja, mi az igazán fontos az életben.


25. Fájdalom és dicsőség

Dolor y gloria / spanyol dráma, 113 perc, 2019

Salvador Mallo filmrendező élete alkonyán visszatekint a maga mögött hagyott évekre. Gyermekkora a hatvanas években, családja kivándorlása egy jobb élet reményében és a letelepedés egy spanyol faluban, az első vágyakozások és az első már felnőttkori szerelem a pezsgő Madridban a nyolcvanas években, a szakítás fájdalma, miközben továbbra is szétfeszítik a heves érzelmek, ahogy az írást kezdi el alkalmazni terápiaként, hogy felejtsen, ahogy felfedezi a mozi varázsát, és az üresség, az a végtelen üresség, amely meggátolja, hogy továbbra is filmeket készítsen.

A “Fájdalom és dicsőség” az alkotásról szól, hogy milyen nehéz is elválasztani azt a magánélettől, s a szenvedélyről, amely értelmet ad az életnek és reményt. Salvador rádöbben, hogy égető szüksége van rá, hogy felidézze a múltját és ebben az elbeszélésben találja meg a megváltást.

Ha választhattunk volna, akkor sem tudtunk volna megfelelőbb filmet találni listánk végére, mint a Cirko-Gejzír legutóbbi spanyol alkotását – amelyet még mindig műsoron tartanak hatalmas sikere okán. Pedro Almodóvar megannyi kín és dicsőség után karrierje összegzéséhez érkezett, legutóbbi filmjének főhőse pedig maga is egy filmrendező, aki visszatekint életére, hogy alkotásai és szerelmei kereszttüzében próbálja értelmezni a jelenkor válságát. A spanyol kultrendező ehhez olyan világsztárokkal dolgozik együtt ismét, akik már első filmjei sikerénél is mellette álltak: Antonio Banderas és Penelopé Cruz.

Végül egy kis Cirko-történelem

A Cirko-Gejzír a Lőrinc pap téren nyílt meg 25 évvel ezelőtt. Alapítói civilek voltak, akik elsősorban emberi jogi témájú, érzékenyítő, illetve fontos szerzői filmeket akartak megmutatni a budapesti közönségnek. A Cirko-Gejzír hamar Budapest egyik legfontosabb mozijává vált, ahol a filmvetítések mellett különleges kiállítások, rendezvények és könyvbemutatók is várták a közönséget.

A mozi azóta elköltözött: most már az 5. kerületi Balassi Bálint utcában található, és három teremben vetít minőségi művészfilmeket, művészi igényű vígjátékokat és romantikus filmeket, dokumentumfilmeket, valamint fesztiváldíjas alkotásokat. Az alapításkor célként kitűzött érzékenyítés, illetve a filmek bemutatásán keresztül az emberi jogokért való kiállás továbbra is fontos része a mozi profiljának, ahol a rendszeres filmbemutatók mellett fesztiválokat is rendeznek

A szinopszisok forrása a Port.hu

Start typing and press Enter to search