Barcelonában 15 éve tudják, hogyan kell lepalackozni a spanyol nyarat

15 évvel ezelőtt még Ronaldinhóval próbálták kicselezni a konkurenciát, ma már mindenki számára egyet jelentenek a spanyol nyár felemelő könnyedségével.

Ki tudja, talán még a napernyők sem nyílnának ki rendesen. A nyár slágere mellett most már úgy tűnik, az Estrella Damm reklámfilmjei nélkül sem rendezhetnek nyarat Spanyolországban. És a kettő néha még össze is kapcsolódik. Az 1876-ban alapított barcelonai sörmárka évről-évre kimaxolja a „buenrollismót”, és amikor már éppen unalmassá válna számunkra a spanyol lét elviselhetetlen könnyűsége, mindig csavar egyet a történeten. Így volt ez a Vale esetében, amikor a rövidfilmre bővülő formátumot nem kisebb rendező kezébe adták, mint Alejandro Amenábar − a cukiskodást meg Dakota Johnsonra és Quim Gutiérrezre bízták.

Aztán a formátum ugyan alig, a főszereplő(k) karaktere alaposan megváltozott. A boomer Jean Reno öniróniájától Bad Gyal Z-generációs influenszervilágáig minden belefért a “Mediterráneamente” szlogenbe. Ahogyan 2009-ben az Estrella újraalkotta a nagybetűs reklámfilm fogalmát − amelyet a meghatározó betétdalok miatt nyugodtan nevezhetünk akár reklámklipnek is − és egy fél évtized alatt tökéletesre fejlesztette, úgy azóta is érvről-évre lepalackozzák nekünk a spanyol nyarat. Katalónia legnépszerűbb sörének sikere immár a reklámok terén is töretlen és ki tudja még, hol a vége?

Merüljünk el inkább az eddigi 15 év felejthetetlen pillanataiban − mediterráneamente.

Verano ’78

(2024)

Az Estrella idei nyári filmje aligha választható el a 2023-astól, úgyhogy tessék lejjebb (is) görgetni. De mielőtt a tokiói (!) fényreklámok kiégetnék a szemeteket, merüljetek el a hetvenes évek polaroid színpalettás spanyol vibe-jában. A keretes szerkezet adott, a Verano ’78 ugyanis a Mediterráneamente-koncepció megalkotója, Oriol Villar ötlete alapján készült. Sőt a rendezője nem más, mint Clàudia Llosa, aki már a sör 2012-es, 2014-es és 2018-as kampányain is dolgozott. Na, ugye, milyen retró!?

PKM

(2023)

A 2020-as, Covid-elhomályosította évtizedkezdetet az Estrella is más perspektívából szemlélte. Legalábbis, ami az ikonikus nyári reklámfilmeket illeti. A fenntarthatóság, az óceánok védelme került fókuszba, hogy 2023-ban ismét elővegyék a 2010-es években bombasikert hozó koncepciót. A spanyol világsztár, Bad Gyal főszereplésével a nosztalgikusokat zavarba- és kétségbeejtő, érezhetően a Z-generáció kegyeit kereső alkotás tényleg megosztóra sikeredett. És sokan meg is osztották.

Cyrano

(2019)

Mintha megérezték volna a világjárvány előszelét. Na jó, talán inkább a jubileumi év tüzijátéka hatott, mindenesetre 2019 nyarán az Estrella érezhetően visszavett a fordulatszámból, és a kevesebb-több alapon egy klasszikus, mégis rengeteg kedvességet és önironiát sem nélkülöző, valóban rövid rövidfilmmel (reklámfilmmel…?) vétette észre magát. A sztárpár(os) ezúttal Alberto Chicote és Anna Castillo voltak, a középpontban pedig a márkától némileg meglepő módon valóban a sör állt. Meg persze a fantasztikus spanyol gasztronómia.

Álex y Julia

(2018)

10 év felejthetetlen nyári slágereit gyűjtötték össze egy sokszorosan fülbemászó Estrella-jubileumi reklámfilmbe. Nem is ragozzuk, tessék minden érzékkel befogadni Álex & Julia sztoriját.

La vida nuestra

(2017)

Spanyol cím, spanyol rendező, és egy nemzetközi(bb) setting jellemezte a következő nyár izgalmas kisfilmjét. Raúl Arévalo rendezésében Álvaro Cervantes alakította Antónt, aki életét és karrierjét Amszterdamba költöztette, hátrahagyva Corát (Ingrid García-Jonsson) és egyik legjobb barátját, Rafát (Marcel Borràs). Peter Dinklage a kisfilmben egy nyomozót alakít, aki segít Antónnak a nagy döntés meghozatalában. Rejtélyes, nem?

The Recipe

(2017)

A nemzetközi húzónév (Jean Reno) utáni első nyáron talán éppen a nemzetközi rezonancia miatt először kapott angol címet az Estrella szezonális kisfilmje, amelyben a francia világsztár egy évvel korábbi partnere, a duplán is fantasztikus Laia Costa mellett Miki Esparbét látthattuk. Íme egy recept, ami mindig beválik.

Las pequeñas cosas

(2016)

Alejandro Amenábart követően 2016-ban a kétszeres Goya-díjas Alberto Rodrígueznek jutott, aki elsősorban a parádés Mocsárvidék (2014) kapcsán lehet ismerős. A húzónévnek szerződtetett Jean Reno magától értetődően lubickol önmaga megformálásában, a kedvesen ironikus történetben pedig ennek csak örülhetünk.

Vale

(2015)

Ha sörrel a kézben kémleljük az ibizai égboltot, minden kérdésre ugyanaz a válasz… A nemes egyszerűséggel csak „Vale” címet viselő alkotáshoz olyan nagy neveket sikerült toborozniuk, mint a „Belső tenger” Oscar-díjas rendezője, Alejandro Amenábar és „A szürke ötven árnyalata” főszerepéből ismert Dakota Johnson. Ráadásképpen pedig a spanyol mozi közkedvelt színészei is szerepet kapnak a kisfilmben, mint például a legutóbb a „10 000 km-ben” emlékezetest nyújtó Natalia Tena vagy a „Sötétkékmajdnemfeketében”, a „Hárommal több esküvőben” és a „Csókok és gólokban” is feltűnt Quim Gutiérrez.

Levanta de la toalla, entrena el alma

(2014)

Az Estrella 5 éve palackozta már a mediterrán nyarat jobbnál-jobb betétdalokkal, amikor a spanyol fesztiválokról még egy szó sem esett. Noha arrafelé sem szenvednek hiányt parádés helyszínekben, talán nem meglepő, hogy a barcelonai márka 2014-es reklámklipje igazán sajátos line-upot mutat be. Gondoltál már rá, hogy milyen lenne egy saját fesztivált rendezni a barátaidnak? Az Estrella gondolt.

Todo depende del cómo y el cómo solo depende de ti

(2013)

Ha pedig zene, a Mediterráneamente kampány line-upjának nagyszínpadosa 2013-ban „lépett fel”. A betétdalok szerzői közül ugyanis a leghíresebbnek messze a katalán Love of Lesbian tekinthető, akik egy hegyvidéki házba költöztették át a megszokott tengerparti hangulatot. A hivatalos indoklás szerint a banda „tiszteletére” még egy leszbikus puszi is elcsattan a film végén − ami 2013-ban egy egész nyárra lekötötte a spanyol bloggereket és a kommentelőket.

Cuando amas lo que tienes, tienes todo lo que quieres

(2012)

Be kell vallanunk, nálunk ez a reklámfilm viszi a prímet − hangulatban és látványban egyaránt. Érdekesség, hogy a mallorcai Serra de Tramuntanát előtte választották a világörökség részévé, így a forgatási helyszín mindennek nevezhető, csak éppen véletlennek nem. Ebben az évben debütált továbbá az Estrella által jelenleg is használt betűtípus, sőt, a sörösüvegkoccintás (2:47) egész Spanyolországban. Ezt a klippet nem lehet nem imádni.

Las cosas normales pueden ser extraordinarias

(2011)

2011 az elBulli éve volt − vagy talán úgy helyesebb, hogy az elBulli utolsó éve. Spanyolország leghíresebb Michelin-csillagos étterme bezárta kapuit a vendégek, és kinyitotta a mindent elsöprő gasztro-innováció előtt. Kedvenc barcelonai sörünk háza táján meg gondoltak egy (nem is olyan nagyon) merészet, és összekapcsolták a világhírű spanyol gasztronómia pápáját − ez lenne ugye Ferran Adrià − a mediterrán nyárral, benne egy csipetnyi szerelemmel persze.

A veces lo que buscas está tan cerca que cuesta verlo

(2010)

Vajon véletlen, hogy a szerelmi háromszög történethez a The Triangles adott zenei aláfestést? A Mediterráneamente kampány 2009-es berobbanása (mindjárt, mindjárt…) után az Estrellánál pontosan érezhették, mikor nem szabad elengedni a gyeplőt, ennek megfelelően a Szent Iván-éjjelén induló klip egy pillanatra sem improvizál az előző év receptjéhez képest. Még szerencse, hogy a spanyol tengerpart és a fiatalos „buenrollismo” még senkinek sem okozott csalódást ezen a világon.

Lo bueno nunca acaba si hay algo que te lo recuerda

(2009)

Formenterán kezdődött minden. Az Estrella Dammnál gondoltak egyet, és elkezdték lepalackozni a spanyol nyarat − mediterráneamente, ugyebár −, az emberek meg azon kapták magukat, hogy egész Spanyolország a Summercatet dúdolja. Tonight, tonight, tonight…

Ahogy a legelső Estrella-reklámfilm hirdeti, a „Jónak sosem szakad vége, ha van, ami emlékeztessen rá…” 15 éve minden nyáron van mire emlékezni.

 

Start typing and press Enter to search