Cseney Ladislau: Egy magyar impresszionista Chilében
Cseney Vuchetich László, vagy ahogy Chilében ismertté vált, Cseney Ladislau egyike azoknak a magyar művészeknek, akik a XX. század folyamán az amerikai kontinens felé vették útjukat és ismereteik révén nagyban hozzájárultak a művészet fejlődéséhez és intézményesítéséhez. Nem mindennapi, mégis alig ismert történetét chilei kutatók tárták fel nemrég. Ennek kivonata a Chilei Köztársaság Nagykövetségének együttműködésével most először a KultúrTapason olvasható.
A XX. század elején, Salgótarjánban született Cseney Vuchetich László († Santiago de Chile, 1983. november 7.) a magyar képzőművészet markáns képviselője, akinek munkássága végül mégis többnyire dél-amerikai tájakon, a Csendes-óceán partján teljesedett ki. Cseney Ladislau, ahogy Chilében ismertté vált, egyike azoknak a magyar művészeknek, akik ismereteik révén jelentősen hozzájárultak a művészet fejlődéséhez és intézményesítéséhez Chilében.
Magyar művészek Chilében
A fenti gondolatot Cseney Ladislau mellett két másik kiváló művész is erősítik. Így Vidor Pál, aki az 1930-as évek kezdetén a chilei főváros művészeti intézményének, a Santiago de Chile-i Szépművészeti Iskolának volt az igazgatója, illetve Botka Lola táncművész, aki az a Chilei Egyetem, az Universidad de Chile Tánciskolájának alapítójaként vált ismertté a Csendes-óceáni országban a következő az 1940-es években.
Cseney V. László édesapja barátjának ösztönzésére kezdi művészeti tanulmányait Thorma Jánosnál, aki a Nagybányai Művésztelep tagja. A nagybányaiak a modern magyar festőművészet jelentős mozgalmának egyike, amely megalakulása óta a magyar festészet megújítását szorgalmazza és az ún. "tudós programok" ellen működik. A művésztelep 1902-től szabad iskolaként működik egészen a II. világháború kitöréséig, amely véget vet működésének. Cseney fiatalkori alkotásaiból 1925-ben, chilei utazása előtt tartanak kiállítást Aradon.
1927 tavaszán Cseney a Szinyei-kiállítás alkalmából nyer ösztöndíjat az Ernst Múzeum felajánlásából (ez a bécsi Elisabeth Korb Akadémia Ösztöndíja), melynek köszönhetően Rómában, Olaszországban tanulhat. Közben Budapesten Cseney megismeri jövendőbeli feleségét, Cseh Kontha Rózát, azaz Medy-t, ahogyan később nevezte őt. Az ifjú hölgy alig 18, és Cseney is csupán 24 éves, amikor összeházasodnak és együtt megtervezik útjukat Chilébe. A chilei fővárosban a már meglévő magyar festőművészek közössége szeretettel fogadja őket.
-scaled.jpg)
A XX. század első évei alatt konzervatívabb körökben a chilei képzőművészet klasszikus dominanciája ellentétbe kerül a Juan Francisco González festő által képviselt, a valóság szigorú követését elutasító, érzelmi és esztétikai megjelenítést hangsúlyozó irányzattal. Ebben a művészeti környezetben vesz részt Cseney, mint a Szépművészeti Iskola új tagja, a Marco Bontá professzor által vezetett Metszetműhelyen a Chilei Egyetemen.
Chile az 1930-as évek fordulóján
Cseney különösen nehéz időszakban érkezik a Csendes-óceán partjára. Chile drámai gazdasági válságon megy keresztül, természetesen nem függetlenül a világgazdaság megrendülésétől. Az 1929-es krach magával hozza a nitrátexport összeomlását, mely az ország legfontosabb pénzforrása. Chilében drámai módon növekszik a munkanélküliség, a nitrátiparban dolgozók többsége munka és megélhetés híján Santiagóba vándorol, minek következtében megterhelődik a főváros.
A drámai helyzet Cseney műveiben is visszaköszönnek, így képein a társadalmi problémák megjelenítése dominál. Ezek hűen tükrözik annak a művészi mozgalomnak az aggályait, melynek maga is tagja, és amely figyelemmel kíséri a fejlődés szempontjából szélsőséges társadalmi csoportok sorsát, eltávolodva a művészetre addig jellemző témaválasztástól esztétikától.
Cseney Ladislau művészete
1930 és 1975 között Cseney évente közel 50 festményt készít, legtöbbje ma családja tulajdonában van, másokat chilei és latin-amerikai múzeumok vásároltak meg, kisebb részt gyűjtők tulajdonát képezik. Hagyatékát nagyrészt tájképek és portrék uralják. A tájképek esetében impresszionista stílusa és színhasználata a nagybányai mesterek iskoláiban elsajátított technikákat tükrözik, de az itáliai tanulmányok hatásai is érezhetőek. Munkáinak elsődleges értékét és minőségét az őszinteség adja, mely tükrözi a művész egyszerű természetét is.
Megfigyelhető, hogy technikája miatt festményei nem szenvednek jelentős kárt, a tartó, a vászon és a fa szakszerű kezelése, az első osztályú anyagok használata, a vászon kémiai anyagokkal való bevonása vezetett a végső esztétikai megjelenítés különlegességéhez. A színek ragyognak és nem halványulnak, ma is tartják tonalitásukat az idő múlásának dacára. Cseney egy olyan sajátos technikát dolgoz ki, melynek köszönhetően művei hosszú ideig csodálhatóak lesznek.
-scaled.jpg)
Portréinak fő célja, hogy vászonra rögzítsen valamit, ami a személy jellemét és személyiségét úgy ragadja meg, hogy a koncepció értelmet nyerjen. Ebben a kontextusban Cseney feladja a tájképeire jellemző nyugalmat, és belép a kifinomult technika és koncentráció alkalmazásának világába. Az egyik fő aggodalma az, hogyan ábrázolja a bőrt egy "lapos műanyag réteg felhordásával", de foglalkoztatja a test térfogatának értékelése, a bőr alatta megbújó hús, csontok, izmok ábrázolása is. Ezek magyarázzák, miért hallgat anatómia órákat a Chilei Egyetemen, vagy készít gipsz szobrokat a magyarországi Epreskertben.
Cseney festményeinek tematikája, az általuk kifejezett, mai szemmel is érzékelhető érzelmesség társadalmunk kultúrtörténetét világítja meg. Műveiben a latin-amerikai művészi körökben elismert technikán túl, az a lehetőség köszön vissza, hogy múltunk történéseit és folyamatait megismerhessük egy művész pillanatfelvételein keresztül. Vásznain láthatóak a mára alaposan megváltozott tájak, így az óceánpart, az ittélők egykori mindennapjait meghatározó tevékenységek. Egy mára eltűnt Temuco, Biobío, Puerto Montt, San José de Maipo, Las Cruces, Andacollo vagy Atacama-sivatag köszön vissza.
Végül egy utolsó, ám említésre méltó tény: Cseney Ladislau fontos szerepe a chilei művészformálásban, olyan festők tanításában, akik közül páran máig meghatározói a chilei művészvilágnak. A magyar mesterektől tanult impresszionista irányzat megtalálta helyét a chilei festészetben.
Az írás a Chilei Köztársaság Nagykövetségének együttműködésében jelent meg.
Képek forrásai Cseney-Vuchetich László portré: Ladislao Cseney (1975); Esteban Vuchetich de Cheney Caleta Portales, Valparaíso olajfestmény (1961); Museo Baburizza, Valparaíso Aviadora olajfestmény (1943); C. Badani magángyűjtemény Playa Amarilla, Las Cruces olajfestmény (1977); Esteban Vuchetich de Cheney







