Telt házzal és sztárvendéggel rajtolt az idei Spanyol Filmhét
Pedro Almodóvar Párhuzamos anyák című alkotásának telt házas vetítésével és a Las Migas flamencoegyüttes fellépésével kedden, október 26-án elindult a Spanyol Filmhét az Uránia Nemzeti Filmszínházban. A filmhetet Anunciada Fernandez de Córdova, Spanyolország budapesti nagykövete nyitotta meg az Urániában. Jelen volt és köszöntötte a közönséget a Párhuzamos anyák férfi főszereplője, Israel Elejalde is, aki Madridból érkezett az eseményre. A november 1-ig tartó rendezvényen még tizenhárom alkotást láthatunk Spanyolország legújabb filmterméséből, érdemes lesz tehát visszatérni az Uránia lenyűgöző díszletei közé.
A Spanyol Filmhetet a hagyományoknak megfelelően Spanyolország budapesti nagykövete, Anunciada Fernandez de Córdova nyitotta meg tegnap az Urániában, méghozzá telt ház előtt. Jelen volt és köszöntötte a közönséget a Párhuzamos anyák férfi főszereplője, Israel Elejalde is, aki egyenesen Madridból érkezett az eseményre. A színész a vetítést követő, késő esti pódiumbeszélgetésen elmondta, hogy az Almodóvarral való forgatás közben végig azt érezte, a filmtörténet fontos fejezetének résztvevője lehet.
A film, amely amellett, hogy két egyedülálló nő – Janis (Penelope Cruz) és Ana (Milena Smit) – fordulatos történetén keresztül az anyaság témáját járja körül, a Franco-diktatúra részben máig feldolgozatlan örökségével is vállalja a szembenézést.
Utóbbi talán szokatlan lehet Almodóvar idehaza is széles rajongótáborának, hiszen a rendező korábban nem foglalkozott ilyen módon a történelemmel, de most, hetven felett elérkezettnek látta az időt, hogy nyíltan beszéljen az elhallgatott múltról. A történelmi szembenézés kapcsán Elejalde Strindbergre hivatkozott, aki szerint a művészet feladata az, hogy arra irányítsa rá az emberek tekintetét, amit nem akarnak meglátni.
Israel Elejalde (középen)
A Velencében bemutatott és díjazott Párhuzamos anyák egyébként előreláthatóan 2022 elején érkezik majd a magyar mozikba. Egy másik Almodóvar-mű, a mindössze 30 perces Emberi hang viszont még elcsíphető az egyhetes spanyol filmünnep keretében. Tilda Swinton a főszereplője ennek a kis gyöngyszemnek, amely Jean Cocteau azonos című színházi monológja nyomán készült, akárcsak a rendező 1988-as nagy sikere, az Asszonyok a teljes idegösszeolmás szélén.
A filmhét műsorában egyébként többségében olyan alkotások szerepelnek, amelyek egyszeri alkalommal láthatók itthon mozivásznon. Segítségükkel pedig valóságos körutazást tehetünk az Ibériai-félszigeten, hiszen Baszkföldtől Andalúziáig és Aragóniától Extremadúráig régiók sokasága jelenik meg a filmkínálatban. A műfajilag is gazdag program természetesen eredeti nyelven, magyar felirattal látható.
A Las Migas koncertje az ünnepélyes megnyitón
Szokás szerint nagy hangsúlyt kapnak a komoly díjakkal elismert alkotások, így az idei Goya-gála nagy nyertese, A lányok című film, amely egy apácák vezette zaragozai leánygimnázium falai közé visz el bennünket. Az elsőfilmes rendezőnő, Pilar Palomero ezért a munkájáért megkapta a legjobb filmnek járó Goya-díjat, Daniela Cajías pedig a legjobb operatőri munkáért járó szobrocskát. Malagai és San Sebastian-i fesztiváldíjakkal büszkélkedhet a formabontó Vakító villanás, amely egy másik régió és korosztály: egy extremadúrai, elnéptelenedő falucska asszonyainak világába enged bepillantást.
Ainhoa Rodríguez rendezőnő kilenc hónapot töltött a faluban, rögzítve a helyiek történeteit, és ezekből állt össze a valós szereplőkkel forgatott film, amelyben a naturalizmus és a mágikus realizmus keveredik. Sok díjjal büszkélkedhet a válogatás egyik legpopulárisabb darabja, Cesc Gay Szenvedélyes szomszédokja is, amely nemrég a kolozsvári TIFF nyitófilmje is volt. A frivol kapcsolati komédiában egy középkorú madridi házaspár próbálja megfejteni, mitől működik jobban a szomszéd házaspár szerelmi élete.
Szenvedélyes szomszédok
Az emberi viszonyok sokfélesége, a legszorosabb kapcsolatok törékenysége a témája a filmhét több alkotásának is. Az Egy kis kellemetlenség két magányos nő és egyben két generáció egymásra utaltságának és egymásra találásának érzelmes komédiája, a lehengerlő Juana Acosta és Kiti Mánver alakításában. A fekete humorral átitatott Normális világban Achero Mañas rendező egy különc madridi színházrendező életközepi válságáról mesél egy szürreális road movie keretében.
A filmhét több alkotásának témája a nyomozás. Isabel Coixet új filmje, a Benidormban havazik egy magányos, rigolyás angol banki alkalmazott története, aki fivére után kutat a spanyol tengerpart népszerű üdülőhelyén, s ez a nyomozás önmaga megtalálásához vezet. A Goya gyilkosságok című thrillerben egy rejtélyes sorozatgyilkos borzolja a kedélyeket, aki Goya rémképekkel teli rézkarc-sorozatának ihletében szedi áldozatait.
A nyomozástörténetek olykor tabutémákat is érintenek. A díjakkal elhalmozott Ane főhőse egy baszkföldi építkezésen biztonsági őrként dolgozó nő, aki a helyi zavargásokban eltűnt lánya után kutat. A Guillem halála című film pedig egy megtörtént bűnesetet dolgoz fel: egy 1993-as, politikai hátterű gyilkosságot, egy 18 éves fiú meggyilkolását.
A filmhét a Spanyol Nagykövetség, a Budapesti Cervantes Intézet és az Uránia Nemzeti Filmszínház közös szervezésében valósul meg.