Latin-Amerikai Filmnapok az Urániában
Latin-Amerikai Filmnapokkal indul az ősz az Uránia Nemzeti Filmszínházban, ahol szeptember 6-tól 11-ig, keddtől vasárnapig öt dél-amerikai ország – Argentína, Brazília, Ecuador, Kolumbia és Peru – magyarországi nagykövetségének köszönhetően izgalmas válogatást vetítenek a régió kortárs filmterméséből. A jórészt exkluzív bemutatókból álló programot műfaji és tematikus változatosság jellemzi. A filmeket eredeti nyelven – spanyolul, illetve portugálul –, magyar felirattal láthatják az érdeklődők.
A nyitófilm szeptember 6-án Az évszázad rablása című argentin bűnügyi komédia, amely igaz történeten alapul: 2006-ban öt férfi kirabolt egy bankot Buenos Aires vonzáskörzetében, és a hatalmas rendőri jelenlét ellenére meglépett a hatalmas zsákmánnyal. Mivel a 2001-es gazdasági válság légkörében egy pénzintézet mesteri kifosztása sokak számára Robin Hood-i gesztusnak tűnt, az elkövetők nagy népszerűségre tettek szert. A médiában már akkor „az évszázad rablásaként” emlegetett esetet a népszerű vígjátékairól ismert Ariel Winograd vitte mozivászonra. Rendkívül szórakoztató thrillerét néhány hét alatt több mint kétmillióan látták az argentin mozikban.
Másnap, szeptember 7-én minden idők legnagyobb ecuadori mozis kasszasikerével, Az exemnek szeretettel című romkommal találkozhatnak a magyar nézők. A filmet egy humoros szkeccseket bemutató YouTube-csatorna fiatal alkotói készítették. A történet főhőse, Ariel összeomlik, amikor a barátnője elhagyja. Vissza szeretné szerezni bármi áron, még ha a világ végére is kell utaznia érte. Csakhogy ehhez rengeteg pénz kell. Jobb ötlet híján benevez egy zenei tehetségkutató versenybe a sebtében verbuvált rockzenekarával, és elindulnak a siker felé vezető úton – pontosabban egy úton, amelyről még maguk sem tudják, hová vezet.
Szeptember 8-án egy nagy dél-amerikai regény adaptációja, a Julius világa című perui filmdráma nézhető meg az Urániában. Alfredo Bryce Echenique könyvét a pályatárs Mario Vargas Llosa, Nobel-díjas perui író „a latin-amerikai irodalom egyik legszórakoztatóbb, legelmésebb könyvének” nevezte. Julius egy előkelő perui család legifjabb sarja, aki az ötvenes évek Limájában nevelkedik. A kisfiú egy kastélyban él arisztokrata rokonaival és az őket kiszolgáló népes személyzettel. Az évek múlásával apránként elveszíti gyermeki naivitását, ahogy feltárul előtte a felnőttek társadalmi egyenlőtlenségekkel és igazságtalanságokkal teli, zavaros világa. A történetet finom kézzel, különös érzékenységgel vitte filmre Rossana Díaz Costa rendezőnő.
Szeptember 9-én, pénteken A Szikla című kolumbiai filmben a Cartagenában született rendező, Rafael Martínez mutatja be szülővárosa ritkán látott arcát egy bokszoló történetén keresztül. Reynaldo Salgado – ő „El Piedra”, azaz a címben nevezett „Szikla” –, aki „csaliként” keresi kenyerét: minden esély nélkül száll ringbe. Egy nap felbukkan az életében egy kisfiú az utcáról, aki azt állítja magáról, hogy a fia, és bokszoló szeretne lenni. Reynaldo végre talál valakit, akitől újra értékesnek érezheti magát, a fiú pedig megtanulja csodálni őt. A film szokatlan szemszögből mutatja be a „lapos orrok sportját”: nem a csillagokat, hanem a középosztályt, autentikus helyszínekkel és amatőr színészekkel – köztük sok egykori bokszlegendával.
A Latin-Amerikai Filmnapok hétvégi programjában szombaton, szeptember 10-én a brazil Laís Bodanzky Akárcsak a szüleink című alkotása látható. „A film személyes indíttatásból született – vallja a rendezőnő –, a saját nemzedékemet szerettem volna bemutatni, ahogy a szerepek között őrlődünk: egyszerre vagyunk a gyerekeink szülei és a szüleink gyerekei, de néha a szüleink szüleiként és a gyerekeink gyerekeiként viselkedünk.” Történetének főszereplője, Rosa modern, jó megjelenésű és magabiztos szupernő, aki tökéletességre törekszik a munkájában csakúgy, mint a magánéletben. De minél jobban töri magát, annál inkább úgy érzi, hogy hibát hibára halmoz.
A filmnapok záróestéjén, szeptember 11-én egy rendkívül személyes alkotás, a Velencében is díjazott Babenco: Szólj, ha meghaltam című dokumentumfilm kerül műsorra, középpontjában Dél-Amerika egyik legnagyobb rendezőjével, Hector Babencóval. „Már megéltem a halálomat, így nincs más hátra, mint hogy filmet készítsek róla” – szólt Babenco a feleségéhez, miután nyilvánvalóvá vált, hogy a napjai meg vannak számlálva. Bárbara Paz pedig vállalta, hogy teljesíti férje utolsó kívánságát: segít neki, hogy eljátszhassa a főszerepet a saját haláláról szóló filmben, melyben félelmek, szorongások, emlékek, reflexiók és ábrándok elevenednek meg.
A filmnapok záróhétvégéjén délutánonként is lesznek vetítések: három olyan film kerül újra a nagyvászonra, amely a közelmúltban már ment a magyar mozikban. Az Angyal (16) című 2018-as argentin krimi – szombaton – a film a hetvenes évek híres angyalarcú Buenos Aires-i tinédzser sorozatgyilkosának igaz története alapján készült. Vasárnap délután egy bájos perui animációs film, az Ainbo – A dzsungel hercegnője (12) várja elsősorban a gyereknézőket egy bátor kis amazon és két segítője, az óriástapír és a tatu történetével. Majd egy véresen komoly, díjak sokaságát nyert történet, a több dél-amerikai ország közreműködésével készült Monos (16) pereg egy kamaszokból álló fegyveres gerillakülönítményről.
A program a Nemzeti Kulturális Alaptámogatásával valósul meg.