Újra Spanyol Filmhét az Urániában
Spanyolország sokszínű filmterméséből ad ízelítőt október 26. és november 1. között a Spanyol Filmhét, amelyre ezúttal is a Spanyol Nagykövetség, a Budapesti Cervantes Intézet és az Uránia Nemzeti Filmszínház közös szervezésében kerül sor. A tizennégy filmet tartalmazó válogatásban erős hangsúlyt kap Pedro Almodóvar művészete, akinek két rendezése és egy produceri munkája is szerepel a programban.
Október 26-án Almodóvar új filmje, a Velencében is díjazott Párhuzamos anyasorsok nyitja a filmhetet. A sodró erejű, szövevényes történetben két egyedülálló nő sorsa fonódik egybe azáltal, hogy közös kórterembe kerülnek, miután egyazon napon adtak életet gyermeküknek. A Penélope Cruz és Milena Smit főszereplésével készült alkotás bemutatóján több meglepetés is várja a közönséget: a fiesta hangulatról a világhírű Las Migas flamencoegyüttes gondoskodik, az este díszvendége pedig a film férfi főszereplője, Israel Elejalde lesz.
Már a nyitófilm is jelzi, hogy a programban kiemelt helyet kaptak a női sorsokról, női élethelyzetekről szóló alkotások. Közéjük sorolható Almodóvar másik filmheti bemutatója, az Emberi hang című rövidfilm is. A mű a spanyol mester első angol nyelvű rendezése, Jean Cocteau azonos című színházi monológjának szabad adaptációja, amelynek hősét, a hűtlen szeretőjére várakozó nőt Tilda Swinton alakítja.
Egy női közösségbe enged bepillantást a tavalyi év egyik legsikeresebb spanyol filmje, a 2021-es Goya-gálán négy díjat bezsebelt A lányok, amely egy zaragozai katolikus leánygimnázium életébe kalauzol el. Az intézmény hétköznapjait egy új diáklány érkezése kavarja fel. A bezártság, a patriarchális társadalom korlátozó tradíciói adják a Vakító villanás című film alapélményét is, amelynek amatőr szereplői egy extremadúrai, elnéptelenedő falucska idős asszonyai, akik összejöveteleiken múltbeli boldogságukat felidéző élményekre várnak.
A filmhét műfajilag vegyes kínálatában a fesztiváldíjas drámák mellett vígjátékokat, road movie-t és thrillereket is láthatunk. Két magányos nő és egyben két generáció egymásra utaltságának és egymásra találásának komédiája az Egy kis kellemetlenség, amely egy különös eltartási társbérlet körül forog: a harmincas évei elején járó Sara végre megtalálja a számára tökéletes lakást, amikor kiderül, hogy az ingatlannal együtt jár Lola, a lakás nyolcvanas éveiben járó tulajdonosa.
Frivol kapcsolati komédia a Szenvedélyes szomszédok, Cesc Gay (Péntek Barcelonában, Truman) fergeteges kamaradarabja, amelyben egy középkorú madridi házaspár, Ana és Julio új szomszédokat kap, akik felkeltik érdeklődésüket, miután az áthallatszó zajok alapján rendkívül eseménydús és örömökben gazdag életet élnek. Fekete humorral átitatott road movie a Normális világ, amely – főhőséhez hasonlóan ‒ az élet nagy kérdéseire keresi a választ: egy különc madridi színházrendező anyja halálhíréről értesülve őrült tettere szánja el magát. Ellopja a koporsót, hogy az asszonyt, kívánságának megfelelően, az óceánba temesse.
A Goya gyilkosságok című thriller egy rejtélyes gyilkos körül forog, aki Goya rémképekkel teli rézkarc-sorozatának ihletében szedi áldozatait a felső tízezer művészetpártolóinak köréből. Az ügy felderítésével két nyomozónőt bíznak meg, akik közül a rangidőst a spanyol filmek népszerű sztárja, Maribel Verdú alakítja. Költői hangvételű, de szintén nyomozástörténet Isabel Coixet (Az élet nélkülem, Könyvesbolt a tengerparton) új, Benidormban havazik című alkotása, amelynek egyik producere Pedro Almodóvar. Hőse, a magányos, rigolyás Peter (Timothy Spall – Titkok és hazugságok, A vendégek) Valenciában élő testvérét indul meglátogatni, akiről azonban kiderül, hogy rejtélyesen nyoma veszett.
Társadalmi kérdések is terítékre kerülnek a filmhéten. Dráma és thriller határán mozog a három Goya-díjjal jutalmazott Ane. A Baszkföldön játszódó alkotásban a biztonsági őrként dolgozó Lide nyomoz a lánya után, aki a környéken kirobbant zavargásokban tűnt el. Megtörtént bűnesetet dolgoz fel a Guillem halála című film: 1993. április 11-én egy szélsőjobboldali csoport megölte a 18 éves, antirasszista Guillem Agullót. A sajtó az áldozatot hibáztatta a történtekért, a szülők azonban eltökélten küzdöttek az igazságért.
Karakteresen jelenik meg a filmheti válogatásban a dokumentarizmus is. Forgács Péter „privát” filmjeire emlékeztet a naplórészletekből és archív filmfelvételek finom szövedékéből összeálló Vivian Barrett naplója, amely egy asszony és egy férfi történetét meséli el a XX. század közepéről, Douglas Sirk és Todd Haynes melodrámáinak stílusában.
Tanulságos és egyben szórakoztató alkotás az Üdvözöljük Spanyolországban! című dokumentumfilm, amelyben frissen érkezett bevándorlók nyilatkoznak arról, mi lepte meg őket új hazájukban. A filmhéten láthatjuk először A művészet templomai sorozat legújabb, decemberben érkező részét is: a Salvador Dalí ifjúkora azt az időszakot mutatja be a festő életéből, mielőtt csatlakozott a szürrealista mozgalomhoz.
A Hispánia megannyi arcát felmutató művek kivétel nélkül eredeti nyelven, magyar felirattal kerülnek műsorra a Filmhét programjában.