Idén csak feleannyian terveznek spanyolországi nyaralást, mint tavaly

Legyen délen, ne legyen túl távoli, legyen könnyen elérhető és olcsóbb, mint Nyugat-Európa. Így foglalható össze az OTP Travel megbízásából készült országos reprezentatív kutatás eredménye, amely bőven hozott meglepetéseket a korábbi évekkel összehasonlítva. Idén várhatóan ugyanis ezek a szempontok lesznek meghatározóak a külföldi nyaralást tervező magyaroknál. Vajon tényleg ennyivel kevesebben terveznek spanyolországi nyaralást, mint egy évvel ezelőtt?

Az elmúlt években nem véletlenül számított Spanyolország a magyar nyaralók egyik kedvencének. Ha csak az OTP közvélemény-kutatásának végkicsengését vesszük figyelembe, vagyis azokat a desztinációkat, amik délen vannak, könnyen elérhetőek és elérhető áron is vannak, Spanyolországnak továbbra is dobogós helye kell(ene), hogy legyen.

Évről évre ugyanis 10 és 15 közé tehető a Spanyolország és Magyarország között üzemeltetett közvetlen járatok száma, amelynek köszönhetően budapesti, vagy akár debreceni indulással is néhány óra alatt a mediterrán délen találhatjuk magunkat. Hogy olcsóbb-e, mint Nyugat-Európa, az bizony már egyéni nézőpont kérdése is, hiszen a keserű hazai inflációs tapasztalatok miatt elmondható, hogy a legdrágább hely a nyaralásra ma már egyértelműen Magyarország…

Az OTP megbízásából az NRC Piackutató által készített felmérés alapján ugyanakkor biztosan kijelenthető, a magyar lakosság csaknem kétharmada szokott változó rendszerességgel külföldön kikapcsolódni, valamivel több mint egynegyede ezt legalább egyszer minden évben megteszi. Konkrét úti célja idén nyárra csakúgy, mint tavaly a megkérdezettek 30%-ának van. Aligha meglepő, hogy náluk a szomszédos horvát tengerpart vezeti egyre meggyőzőbb fölénnyel a népszerűségi listát.

A megelőző évhez képest másfélszeresére, 22-ről 31%-ra ugrott azoknak a válaszadóknak az aránya, akik kész tervek birtokában déli szomszédunknál pihenik ki magukat a nyáron. Olaszország a második a rangsorban, a harmadik helyen Ausztria áll, Görögország pedig a negyedik. Spanyolország mindeközben jelentősen visszaesett: idén feleannyian terveznek spanyol utat, mint egy évvel korábban. A gyermekekkel utazóknál a tengerparti kikapcsolódás, a gyermekteleneknél a városlátogatás a legjellemzőbb időtöltés, de a természetjárók aránya is meghaladja a 25 százalékot.

Az OTP értékelése szerint mindez azt jelenti, hogy az elmúlt évhez képest felértékelődött a könnyű elérhetőség szerepe az úti célok kiválasztásánál: a szomszédos Ausztria előrébb lépett a ranglistán, míg Spanyolország visszcsúszott. Magabiztosan feltételezzük ugyanakkor, hogy sem nyugati szomszédaink, sem az Ibériai-félsziget nem jött közelebb vagy került távolabb, így az úti célok kiválasztásánál az „elérhetőség” szubjektív érzete, vagy méginkább a utazási, repülési szokások átalakulása játszhat közre. Ezt erősíti, hogy a budapesti és a vidéki nyaralóknál fordított a repülős és az autós utazás aránya.

A biztonság ugyanakkor egyre többeknek fontos: a külföldre készülők fele mindig, további egynegyede pedig alkalomszerűen köt utasbiztosítást. „Örömteli, hogy egyre tudatosabban készülnek fel utazásukra a határt átlépők. Az, hogy az utazók fele ma már soha nem indul el utasbiztosítás nélkül, egyértelmű előrelépés, hiszen még pár éve is csak 30-40 százalék volt ez az arány, és azt is előrelépésnek érzem, hogy a biztosítás kiválasztásakor a szolgáltatások milyensége legalább olyan hangsúlyos szempont, mint az ár” – mondja Szobonya László, a Groupama Biztosító lakossági nem-életbiztosítás termékmenedzsment vezetője.

A fogadó országoknak az is jó hír, hogy a magyarokra a jövőben is számíthatnak. A kutatás szerint a válaszadók többsége időről-időre visszatér korábban már felkeresett helyszínekre. Ez Spanyolország esetében fokozottan igaz lehet. A népszerű tengerparti idegenforgalom mellett a KultúrTapas kedvenc desztinációja elsősorban kulturális kínálatával nyűgözi le a turistákat, miközben rohamosan növekszik a nyelvtanulóként érkezők száma is, akik jellemzően több mint egy hónapot töltenek Spanyolországban.

A Marca España, a spanyol országimázs központ hivatalos statisztikái szerint az utazók spanyolországi tapasztalatai annyira jók, hogy a látogatók 82 százaléka másodszor, 60 százaléka harmadszor, és közel 50 százaléka negyedszer is szívesen tér vissza Spanyolországba.

Start typing and press Enter to search